|
İNTERNET REKLAMCILIĞI TERİMLERİ
Ad Server
Reklam su
nucusu, bannerların yayınlanacakları websitesindeki önceden belirlenmiş alana yerleştirilmelerini, görüntülenme ve kliklenme gibi analitik bilgilerin takibini sağlayan kullanıcı arayüzü.
Arama Motoru Dostu Site
Arama motorlarının yazılımları tarafından kolaylıkla indekslenebilen web sitelerine
“Arama Motoru Dostu Site” denir.
CPC (Cost Per Click)
Tıklama başı maliyet (TBM) anlamına gelir. Sadece bannerı veya diğer bir online reklam formatını klikleyen ziyaretçi başına ödeme yapılan sistem. Text bazlı re
klam
kampanyalarının çoğunda bu ücretlendirme metodu kullanılır.
CPM (Cost Per Thousand Impressions / Cost Per Mille)
Görüntülenme başına ödeme yapılan sistem, 1000 görüntülenme bir ünite olarak sayılır ve bu ünite üzerinden fiyatlandırılır. Bazı reklam kampanyalarında ölçü olarak CPM kullanılır. CPM fiyatı, CPM ünitesi sayısıyla çarpılarak toplam maliyet bulunur. Örneğin; CPM’i 10$’dan bir milyon görüntülenmede toplam maliyet 10.000$’dır.
1.000.000 / 1.000 = 1.000 ünite 1.000 ünite X $10 CPM = $10.000 Toplam
CTR (Click-Through Rate):
Kliklenme oranı. Bannerı veya herhangi başka bir online reklam formatını klikleyenlerin, görüntüleyenlere yüzdesel oranı. Örneğin; bannerı bir milyon kişi görüntülediyse ve 100.000 kişi kliklediyse kliklenme oranı %1'di
r. 100.000 / 1.000.000 = 0.1 = %10'dur.
Conversion
Dönüşüm;herhangi bir online reklam aracıyla (Banner, içerik bağlantılı reklam kutusu) siteye gelen ziyaretçinin istenen aktiviteyi gerçekleştirmesi. Bu aktivite satınalma, bülten aboneliği, site üyeliği gibi, siteyi ziyaret etmenin dışında herhangi
bir aktivite olabilir.
Conversion Rate
Önceden belirlenen aktiviteyi gerçekleştiren ziyarteçilerin, tüm ziyaretçilere yüzdesel oranı.
CPA (Cost Per Aqusition)
Sadece conversion (dönüşüm) yaratan ziyaretçiler
için maliyet hesaplanan model.
Dizinler (Directories)
Dizinler web sitelerini belli kategorilerin içine çoğunlukla editör kontrolünden sonra yerleştiren ve sıralayan web siteleridir. Dizinler çoğunlukla arama motorlarına kaynak teşkil ederler.
Impression
Herhangi bir online reklamın görüntülenme sayısı
İçerik Arama Motorları
Bu tür arama motorlarının web sitelerini ziyaret eden küçük bir yazılımı (spider) bulunmakta ve bu yazılım web sitelerini belli aralıklarda ziyaret ederek sitedeki içeriği sunucularına indekslemektedir. Böylelikle arama yapıldığında sitenin ne ile ilgili olduğu ve neleri barındırdığı bilinmekte ve arama sonuçları çok hızlı bir biçimde oluşturulmaktadır. Her arama motorunun siteleri indeksleyiş biçimleri
benzer olmakla beraber bu in
deksleri değerlendirmesi farklıdır. Bu da web sitenizin farklı arama motorlarında farklı sıralarda yer alacağı anlamına gelir.
İnteraktif Reklam
Tüketicinin yalnızca aradığı niteliklere uygun ürün ve hizmetlerin reklamlarını izlemesine olanak tanıyan bir elektronik sistemde yer alan yada yapısı bu tür karşılığı bilgi alışverişine olanak sağlayan reklam.
Kalite Puanı
İnternet reklamları için reklam kalitesini ve text reklamın internet sitesi ile alakalığına verilen puandır. Kalite puanı, anahtar kelimenin tıklama oranı (TO), reklam metininin alakalılığı, anahtar kelime performans geçmişi, ve diğer alakalılık
faktörleri ile belirlenir.
Meta Arama Motorları
Bu tür arama motorları günümüzde çok azalmıştır. Çalışma mantığı web sitenizin
görüntülenmeyen özel bir kodunda (Meta Tag) yer alan anahtar kelimelere göre
sitenizin sıralanıyor olmasıdır.
Main Page Traffic
Belirli bir zaman aralığında, genellikle bir ayda sitenin sadece anasayfasının görüntülenme sayısı.
Page View
Bir websitesi sayfalarının toplam görüntülenme sayısı.
PPC (Pay per click)
Kliklenme başına ödeme sistemi.
ROI (Return on Investment)
Kelime anlamı olarak yatırımın geri dönüşü demektir. Bir reklam kampanyası için harcanan reklam bütçesi karşılığında kazanılan toplam rakam anlamını taşır
. Bir
reklam verimliliğinin ölçümünde en önemli kriter olarak değerlendirilmektedir.
RON (Run Of Network)
Sayfa veya site hedeflemesi yapılmadan, belirlenen bir websiteleri kümesinin, tüm site ve sayfalarında sayfalarında bannerların yayınlanması.
ROS (Run Of Site)
Sayfa hedeflemesi yapılmadan, belirlenen bir sitenin tüm sayfalarını ifade eder.
SEM (Search Engine Marketing)
Arama Motoru Pazarlama; açık arttırma sistemiyle anahtar kelimeleri seçerek arama motorlarında ücretli listelenme çalışması.
SEO (Search Engine Optimization)
Arama Motoru Pazarlama; arama motorlarında organik(ücretsiz/doğal) sıralanma listelerinde üst sıralarda yer alabilmek için yapılan optimizasyon çalışması.
Spider (Örümcek)
Bir çok arama motorunun, web sitelerinin içeriklerini i
ndekslemesini sağlayan yazılımlardır.
Tıklama Ortalaması (TO)
Bir reklamın tıklama sayısının gösterim sayısına oranıdır.
Unique Visitors
Tekil ziyarteçi; belirli bir zaman aralığında, genellikle bir ayda siteyi görüntüleyen tekil ziyaretçi sayısı. Çoğunlukla IP adresleri üzerinden takip edilerek hesaplanır, siteyi ziyaret eden her bir IP adresi tekbir kişi sayılır.
Web Site Traffic
Belirli bir zaman aralığında, genellikle bir ayda sitenin ve tüm sayfalarının
görüntülenme sayısı. |